The Augmented Reality Gold Rush

By Marcus on 21. April 2017 — 4 mins read

Diese hässlichen von Bitmoji inspirierten AR/VR-Avatare von Facebook sind so fürchterlich. Macht nichts. Bald kommt noch mehr.

Vor fünf Jahren war der Begriff Multiscreen auf einmal da. Webseiten sollten responsiv sein, damit man sie auch auf dem stationären PC, dem Laptop, dem Tablet und dem Smartphone anschauen kann. Multiscreen und Begriffe wie mobile und responsiv verhießen eine aufregende Gegenwart und eine tolle Zukunft.

Zwar werden wir bis auf weiteres auch weiter auf dem Smartphone herumfuhrwerken, aber die mittelfristige Zukunft heißt AR oder MR, genaues Wording bislang noch unklar, und langfristig wird es dann vermutlich ein Brain-Interface sein. Ja, klingt alles noch sehr sehr abseitig, aber in diesem epischen Text sind ein paar ganz gute Querverweise drin. Recht anschaulich das folgende Bild: einem Zeitreisenden aus vergangenen Jahrhunderten würde der Kopf ex- oder implodieren, wenn er oder sie den gegenwärtigen technologischen Entwicklungen ausgesetzt wäre.

Kurz im Wohnzimmer auf und abgegangen, um über zukünftige Anwendungsszenarien nachzudenken. The most exciting part is no one really knows the potential of a consumer AR platform. We’re literally on day four, and new mediums are few and far between. What’s your idea? (*)

Auf diese sehr umfangreiche Liste gestoßen: The Gigantic List of Augmented Reality Use Cases, dann gibt es noch erfolgte und ein bisschen langweilige 10 Use cases of Augmented Reality in Marketing oder Enterprise AT Use Cases. Je länger man darüber nachdenkt, desto klarer wird, dass ein flächendeckender Paradigmenwechsel der Computernutzung natürlich noch viel größer gedacht werden muss. Denn neben den bereits bestehenden Anwendungsszenarien werden natürlich vollkommen neue und eigene Darstellungsformen entstehen. Aufregend.

Vor der Gigantic List sind erst mal folgende relevante Punkte aufgeführt:

  1. Sentiment analysis: scan a person, or a group of people, and run apps to analyze body language, micro-expressions, language, and behavior. Get real-time feedback on how that person or group appears to be feeling or reacting, and adjust accordingly. 
  1. Facial recognition: scan a face and match it to an existing identity database to learn a person’s name and background information just by looking at him or her.
  1. Object identification: use computer vision to detect and identify objects and track their physical location. This includes tracking the AR user’s location in relation to objects.
  1. Information augmentation and display: once an object or person is identified, automatically search for information about it and display it to the AR user.
  1. Porting from mobile phones to AR headsets: generally, AR moves a user’s attention from downward-facing on a phone to forward-facing in a headset. Almost anything that can be done on a phone (or any display device, really) will be done in AR.
  1. Processing, sensing, and scanning: AR devices will contain their own processing units. To start, they’ll be big, clunky, and may be housed externally and connected to the headset, but they’ll get much smaller until they’re an indistinguishable part of the AR glasses. They’ll also be able to track wearers’ movements and locations and take rapid 3D scans of wearers and environments to project them elsewhere.

Raugepickt zum Losdenken

  • Real-time translation: AR can convert foreign text or audio and display it back in the user’s native language.
  • Dead drops: agents can leave objects for each other and flag them with AR signals visible only to a qualified recipient.
  • Historical recreations: see historical sites as they were before aging or destruction.
  • Body modifications: see how tattoos, piercings, and plastic surgeries would look. Visualize yourself gaining or losing weight or muscle, or going up or down in age.
  • Private clubs: mark otherwise nondescript entrances to physical spaces where private groups meet up. Someone who’s not a member of the group sees nothing; members see a sign or illuminated door, like an AR speakeasy.
  • Self-branding: choose short bits of biographic information to display about yourself to other AR users, like a virtual profile as you move through the world. Switch it to more personal and social on a weekend at a bar, or more career-oriented at a conference or meeting.
  • Diet auto-tracking: passively record everything you eat and drink to keep a running calorie and macro count for the day.
  • Gamification of workouts: turn runs, walks, or bike rides into quests where you’re getting XP or unlocking features by exercising.
  • Project visualization: walk through a project site and see what will the finished building will look like.
  • Personalization and targeting: everyone sees unique AR ads directed to them, using their name, interests, emotional state, gaze, location, and more. One AR ad space can serve different ads to every person walking by.
  • Komplette Individualisierung, meine Welt in meinem ausgewählten Theme oder gescustomized
  • Zeitreisen, multimediale Erinnerungen an Orten hinterlegen und abrufen
  • Telepräsenz via Hologramm, am besten dann mit der AI eines Verstorbenen – gruselig, gibts aber schon
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