A reverb-soaked post-punk riff

By Marcus on 26. März 2017 — 3 mins read

Stop feeling bad about not having a language of VR. Embrace the media of attractions concept.

Das Beste an meinem neuen Hobby, der Wissenschaft, ist das Springen vom Hölzchen zum Stöckchen, das Hangeln von einem Geäst zum nächsten. Mal sehen was da noch kommt, warum vom Baum herunterklettern, wenn man sich hier oben erst mal treiben lassen kann, es weht ein angenehmer Wind, es riecht nach Harz und der Horizont ist weit.

In irgendeinem Text mehrmals den Namen Steven Dow gelesen, hauptsächlich wegen AR Facade, dann seine Doktorarbeit heruntergeladen und lobpreisend auf den Namen Randy Pausch gestoßen. Die – wirklich – Last Lecture geschaut. Und da irgendwann den Hinweis auf Disney’s Aladdin: First Steps Toward Storytelling in Virtual Reality vom Bildschirm abfotografiert. Und darin dann der kleine Absatz:

Our underling premise is that VR is a new medium, as film, radio, and television once were. As motion pictures matured, directors and audiences developed a lexicon including close ups, cross cuts, flash backs, etc. Over time a common language, or lexicon, will evolve for VR: this project is our first step towards that goal. 

Es ist 1996. Klingt einleuchtend. The language of VR. Keine halbe Stunde später lese ich auf der Website der ICIDS 2016 – ich war da, hab mit Linda einen Workshop gegeben und wusste noch nicht von nichts – vom Best Paper Award für Rebecca Rouse, for her paper “Media of Attraction: A Media Archeology Approach to Panoramas, Kinematography, Mixed Reality and Beyond.” Lese ich dann bei Google Books so weit möglich. Und was steht da?

The concept media of attractions builds on scholarship in early cinema by Tom Gunning, André Gaudreault, Charles Musser, Richatrd Abel, and colleagues who led a major shift in the approach to film…So-called early cinema cannot be understood as an embryonic, primitive or naive version of the cinema we know today. The experiments in the earliest period of film history , the 1890s to 1908, need to be understood in their own right, as proper expressive works, not through the lens of what later became institutionalized cinema form. By broadening the cinema of attraction concept across more time periods and technologies, we can include mixed reality (MR) works in this larger category of media of attraction.

Dann folgt ein ziemlich hands-on fokussierter Zugang den Rouse zusammen mit Benjamin Chang und Silvia Ruzanka letzte Woche auf der IEEE VR in LA in einem Workshop präsentiert hat. Dazu gibt es leider kein weiteres Material auf der Website, aber die Beschreibung klingt nice.

Stop feeling bad about not having a language of VR, and embrace the multiplicity! This full day tutorial explores ways of applying the vibrant creativity of early media to VR, AR, and MR work today, using a new cross-historical concept called media of attraction. Participants will be guided through a prototyping process focused not on best practices, but on restriction mining, bespoke solutions, and associative creative strategies inspired by fascinating historical examples and artistic methods. The session concludes with prototype creation, and the development of speculative design work envisioning next technologies for media of attraction of the future.

Und jetzt suchen Sie sich bitte ein Thema in 3,2,1. Währenddessen laufen Changes und Passionfruit in Dauerschlaufe. *

  • Tracking and sensing
  • Input devices for VR/AR/MR
  • Advanced display technology
  • Immersive projection technology
  • Haptics, audio, and other non-visual interfaces
  • Modeling and simulation
  • Computer graphics techniques for VR/AR/MR
  • Virtual humans and avatars
  • Multi-user and distributed VR/AR/MR
  • VR systems and toolkits
  • 3D interaction for VR/AR/MR
  • 3D selection and 3D manipulation
  • Locomotion and navigation in virtual environments
  • User studies and evaluation
  • Perception, presence, virtual embodiment, and cognition
  • Teleoperation and telepresence
  • Applications of VR/AR/MR
  • Ethical issues in VR/AR/MR
  • Interactive storytelling in 360° videos